– Antwerpen, vrijdag 27 oktober 2023 – foto Niels Vanlaer verwelkomt de Britse minister –
Barones Charlotte Vere of Norbiton is de Britse maritieme minister en werd heden verwelkomt in Antwerpen op het Havenhuis. Zij voerde er overleg met de haveninstanties ondermeer over de beveiliging van onze havens. Daarna werd het CMB-Tech waterstoftankstation bezocht en in de namiddag nog een helikoptervlucht over een aantal kritieke locaties in de Haven.
Ze werd verwelkomd door Niels Vanlaer – havenkapitein Port of Antwerp-Bruges – waarna ze in het Havenhuis boven op de grote overzichtskaart van Antwerpen uitleg kreeg over de havens in Antwerpen en Zeebrugge.
Niels Vanlaer, havenkapitein Port of Antwerp-Bruges: “Het bezoek van barones Vere of Norbiton en minister van Noordzee Van Tigchelt aan Port of Antwerp-Bruges is een ideale gelegenheid om in gesprek te gaan en actie te ondernemen over acute kwesties zoals beveiliging en klimaat.”
Port of Antwerp-Bruges is de tweede grootste haven van Europa. Zeeschepen staan in voor 90% van het goederenvervoer wereldwijd en liggen dus mee aan de basis van onze economie en onze welvaart. De internationale scheepvaart is echter ook verantwoordelijk voor 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot.
Met de nieuwe regels die op internationaal niveau werden afgesproken moet de sector naar zero-emissie tegen 2050. Om dit te bereiken moeten we niet alleen inzetten op technische innovaties maar ook op de beschikbaarheid en productie van alternatieve brandstoffen. De scheepvaartsector maakt zich daarom klaar om de transitie naar groene brandstoffen waar te maken. Belgische reders en havens zetten al concrete stappen, maar ook andere partners uit de sector zullen vroeg of laat met deze transitie in aanraking komen.
Maritieme beveiliging
Naast het inzetten op emissievrije scheepvaart staan verder onder meer ook een overleg over de beveiliging van onze havens en een helikoptervlucht over een aantal kritieke locaties in de haven op de agenda van beide ministers.
De beveiliging in onze havens moet verhoogd worden om zo de slaagkansen van criminele acties te verminderen. België heeft reeds tal van initiatieven genomen in eigen land en op Europees niveau. Zo heeft ons land in de strijd tegen de georganiseerde misdaad een EU-coalitie opgericht met Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje.
Het overleg vanmiddag tussen beide landen spitst zich tevens toe op de International Ship & Port Facility Security Code, kortweg de ISPS-code. Deze reguleert welke veiligheidsnormen van toepassing zijn voor havens en havenbedrijven. Het uitbreiden van de ISPS-regelgeving op internationaal niveau zal een grote impact hebben op de slaagkansen van criminele organisatie om drugs, mensen of wilde dieren te smokkelen. Londen huisvest de zetel van de Internationale Maritieme Organisatie en kan hier dus een belangrijke rol in spelen. Ook tussen havens onderling kunnen afspraken gemaakt worden om nu al nauw samen te werken om een waterbed effect te voorkomen.
Alexander Saverys, CEO CMB: “Het is goed om te zien dat havens waterstof-hotspots worden. Ook wij zetten onze schouders hieronder en zullen onze vloot tegen 2050 volledig vergroenen. Met CMB.TECH, ons cleantech bedrijf, zetten we in op grote maritieme en industriële toepassingen aangedreven door groene waterstof en groene ammoniak. Naast het ombouwen van toepassingen zoals vrachtwagens, straddle carriers, enz. produceren we ook onze eigen groene waterstof in ons waterstoftankstation in Antwerpen, dat het via mobiele refuellers levert aan talrijke toepassingen in havengebieden. We hebben ook een grootschalig project in Namibië. Daar hebben we een joint venture opgezet met een lokaal Namibisch bedrijf waar we waterstof en uiteindelijk ammoniak op industriële schaal zullen produceren en distribueren.”
Waterstof de toekomst voor Green Shipping
Alexander Saverys nam het gezelschap mee naar het waterstoftankstation van CMB.Tech gelegen naast de Mexicobrug aan het Kattendijkdok. De Britse minister kreeg hier uitvoerig uitleg over het gebruik van waterstof als basis voor ons energiegebruik.
Met waterstof kan men elektriciteit opwekken die dan kan gebruikt worden voor o.a. de transportmiddelen. Op de site had men verschillende toepassingen voorgesteld van een gewone personewagen, een tractor en verschillende trekkers van vrachtwagencombinaties.
Barones Vere de Norbiton kreeg ook de gelegenheid op zelf een personenwagen te tanken met waterstof waarbij het ganse veilige procédé van begin tot einde werd uitgelegd (zie video). Vervolgens kreeg het gezelschap nog heel wat informatie over wat CMB.Tech reeds heeft verwezenlijkt in verband met de mogelijkheden voor het gebruik van waterstof.
Alexander Saverys benadrukte dat het gebruikt van waterstof de toekomst zal domineren maar dat het transport ervan en ook de opslag nog verder moet bekeken worden om als meer economisch verantwoord te maken. Het is mogelijk om ammoniak te gebruiken als energiedrager voor waterstof. Door waterstof met stikstof te laten reageren onstaat er vloeibare ammoniak die in tanks kan worden vervoerd. Door het kraken van ammoniak komt de waterstof terug vrij.
In het scenario naar Green Shipping zal het vervoer van ammoniak zeker verder moeten worden uitgewerkt. Ammoniak is een giftige stof en gevaarlijk voor de mens. De veiligheid hieromtrent moet dan ook mee worden bekeken. CMB.Tech wil hiervoor alles in het werk stellen om tot goede resultaten te komen.
Paul Van Tigchelt, minister van Noordzee: “Vandaag hebben we ons geëngageerd om samen met het Verenigd Koninkrijk groene corridors tussen onze beide landen mogelijk te maken. Door de korte en regelmatige trajecten zijn deze uitermate geschikt om alternatieve brandstoffen te gaan gebruiken. Ook op het gebied van havenbeveiliging is het Verenigd Koninkrijk een cruciale partner. Vorig jaar is een recordhoeveelheid cocaïne in beslag genomen in het Verenigd Koninkrijk. Het is dus belangrijk dat we op dezelfde lijn staan om de internationale beveiligingsvoorschriften voor schepen en havens te verstrengen zodat wereldwijd de beveiliging in de havens wordt verhoogd.”
GREEN CORRIDORS
Terug in het Havenhuis gaat de Vice-eerste minister en minister van Noordzee Paul Van Tigchelt samenzitten met de Britse minister Barones Vere of Norbiton. Ze ondertekenen een samenwerkingsakkoord voortspruitend uit de Clydebank Declaration for Green Shipping Corridors (COP26). België en het Verenigd Koninkrijk wensen samen in te zetten op milieuvriendelijke transportroutes tussen de Britse en Belgische Havens.
Op 10 november 2021 ondertekende de voormalige minister van Noordzee tijdens de COP26 de Clydebank Declaration. Samen met 22 andere ambitieuze landen engageerden België en het Verenigd Koninkrijk zich om zogenaamde Green Shipping Corridors te creëren. Dat zijn maritieme routes tussen 2 of meer havens waar minstens één schip volledig uitstootvrij vaart. Tegen 2025 moeten er wereldwijd minstens 6 routes operationeel zijn. Het is de bedoeling om daarna tegen 2030 zowel het aantal schepen per route als het aantal routes uit te breiden.
De Belgische havens zetten al concrete stappen richting de eerste Green Shipping Corridors. Zo sloeg Port of Antwerp-Bruges al snel de handen in elkaar met de Port of Montreal in Canada om een Green Shipping Corridor over de Atlantische Oceaan te creëren en geeft het zelf het goede voorbeeld door vanaf 2026 op de cruiseterminal in Zeebrugge walstroom te voorzien. North Sea Port in Gent ging dan weer vorig jaar een samenwerking aan met de Zweedse haven van Göteborg. De haven van Oostende kan ten slotte uitpakken met een wereldwijde primeur: het eerste waterstofbunkerstation voor Crew Transfer Vessels, waar de CMB.TECH Hydrocat 48 een eerste klant van zal zijn. Dit vaartuig brengt bemanning vanuit de haven naar offshore windmolenparken.
Het Verenigd Koninkrijk en België zullen nu samenwerken op gebied van onderzoek, ontwikkeling en innovatie dat zal moeten leiden tot internationale Green Corridors tussen de landen. De samenwerking zal nog verder worden aangetrokken zowel bilateraal als multlateraal.
Barones Charlotte Vere of Norbiton, Brits maritiem minister: “Vandaag maken we onze verbintenissen in het kader van de COP26 werkelijkheid. In samenwerking met België loodst het Verenigd Koninkrijk onze ferry- en cargoroutes naar een groenere toekomst, dankzij duurzame brandstoffen. De scheepvaart is een cruciale toegangspoort tot andere landen en het ontwikkelen van relaties. Door de CO2-uitstoot in deze cruciale sector te verminderen, kunnen we de milieu-impact van leveringsketens in het hele Verenigd Koninkrijk effectief terugdringen. ”
foto’s © Georges Janssens