– een veelbelovende kanshebber als toekomstige CO2-neutrale aandrijving –

In het project ‘Mobile Methanol Utilisation (MMU)’ is VIL, in samenwerking met UGent, nagegaan welke rol groene methanol kan spelen in het verduurzamen van ’heavy duty’ logistieke toepassingen.

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Volgens The Methanol Institute kan het gebruik van groene of hernieuwbare methanol – zeker in vergelijking met conventionele brandstoffen zoals stookolie en diesel – de netto-uitstoot van koolstofoxide met 60 tot 95% verminderen en stikstofoxide (NOx) met 60 tot 80%. Bovendien elimineert methanol daarbij zelfs bijna volledig de uitstoot van zwaveloxide en fijn stof. Als het gaat over lange afstanden en grote volumes, schuiven grote rederijen al langer methanol en ammoniak naar voren als langetermijnoplossing. Maar hoe zit het met de vergroening van binnenvaart, spoor, grondverzet en specifieke havenactiviteiten zoals goederen- en scheepsbehandeling? Deze logistieke heavy-duty toepassingen nam VIL in het MMU-project onder de loep.

Gunstige eigenschappen van methanol

Methanol is een compacte brandstof die eenvoudig te transporteren, gebruiken en op te slaan is. Ze kan bovendien geproduceerd worden uit biomassa, wat de onzekerheid inzake beschikbaarheid wegneemt. Dankzij de uitstekende verbrandingseigenschappen kan ze zowel worden toegepast in methanol-specifieke motoren, als in overgangstechnologieën, zoals dual-fuel.

Methanol is als veelgebruikte chemische component bovendien al in grote hoeveelheden en op veel plaatsen beschikbaar. Het aandeel van groene methanol in de brandstoffenmix zal steeds verder toenemen.

Kost in vergelijking met waterstof en diesel

Om bedrijven te begeleiden bij het maken van keuzes m.b.t. alternatieve brandstoffen, ontwikkelden VIL en WaterstofNet een TCO-tool (Total Cost of Ownership). De tool vergelijkt voor de aangehaalde applicaties methanol met waterstof en conventionele diesel. Daaruit blijkt dat, bij het publiceren van het rapport, methanol dual-fuel graafkranen 35% goedkoper uitkomen dan de huidige waterstof dual-fuel technologie. Desondanks is ze nog steeds 27% duurder in vergelijking met de huidige dieseltechnologie.

Een projectdeelnemer die verder wil investeren in methanol motoren is Anglo Belgian Corporation. “Methanol dual-fuel motoren zijn een ideale oplossing voor het vergroenen van toepassingen die een grote autonomie vragen, zoals schepen en locomotieven. Dankzij de dual-fuel technologie kunnen klanten vandaag reeds voor CO2-neutrale motoren kiezen, zelfs al is methanol niet overal beschikbaar. Onze bestaande dieselmotoren kunnen omgebouwd worden naar dual-fuel methanol en dat is belangrijk gezien de levensduur van schepen en locomotieven vaak meer is dan 20 jaar”, aldus Koen Christianen, R&D Manager bij Anglo Belgian Corporation.

Nood aan bijkomende inspanningen

Het gebruik van groene methanol kan economisch aantrekkelijker worden, als methanol op de lijst van accijnsvrijstellingen komt te staan. Een ander aandachtspunt is de lokale beschikbaarheid van groene methanol. Hier zijn nog bijkomende inspanningen nodig om een (inter)nationaal dekkend netwerk te kunnen opzetten.

Het VIL-rapport en de TCO-tool bieden de nodige handvaten om bedrijfs- en beleidsbeslissingen te kunnen nemen over methanol als onderdeel van de groene transitie. Het is nu aan de bedrijven om verder aan de slag te gaan.

Projectdeelnemers: Aertssen Services, Anglo Belgian Corporation, Barging Solutions, Boluda
Towage Europe, DEME Group, Denys, Herbosch-Kiere, Inovyn Manufacturing Belgium, Jan De
Nul, Jogo Logistics, Lineas, Naval Inland Navigation, North CCU Hub, Lloyds Register Maritiem
België, North Sea Port Flanders, POM Limburg, Port of Antwerp-Bruges, Provincie Oost-
Vlaanderen, PSA Antwerp, Roose Brandstoffen, Shipit Multimodal Logistics, Soliqlux, Urban
Waterway Logistics, Victrol Chartering en WeBarge.
Klik op de logo’s hieronder voor meer informatie over de deelnemers.

Dit project werd mee gefinancierd door VLAIO.



Over VIL
VIL staat voor Vlaanderen, Innovatie en Logistiek.
VIL is als speerpuntcluster hét aanspreekpunt voor innovatie in de logistiek in Vlaanderen.
De doelstelling is het creëren van economische en maatschappelijke meerwaarde voor de bedrijven. VIL vertegenwoordigt bijna 700 bedrijven en werkt samen met vooraanstaande strategische partners en een netwerk aan contacten in binnen- en buitenland. Meer informatie over VIL: www.vil.be