– Nieuwe samenstelling en werking binnen Cel Maritieme Beveiliging –

Om onze havens en schepen beter te beveiligen tegen onder meer drugssmokkel, terreurdreiging, buitenlandse inmenging, economische spionage en cybercriminaliteit. Sinds 1 januari 2023 is een nieuwe wet maritieme beveiliging van kracht. In uitvoering daarvan is op 26 juni 2023 een nieuw Koninklijk Besluit (KB) gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad dat de werking van de Cel Maritieme Beveiliging binnen DG Scheepvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer versterkt. In het KB wordt onder meer de samenstelling en werking van de NAMB (Nationale Autoriteit voor Maritieme Beveiliging) en de LCMB (Lokale Comité’s voor Maritieme Beveiliging), twee organen binnen de Cel Maritieme Beveiliging, aangepast met als doel de veiligheid van en binnen de havens en havenfaciliteiten te verbeteren.

Sinds 1 januari is een nieuwe wet maritieme beveiliging van kracht voor de beveiliging van alle infrastructuur op zee en in onze havens. Het toepassingsgebied van deze wet strekt zich uit over de 6 zeehavens (Antwerpen, Zeebrugge, Gent, Oostende, Luik, Brussel) en 198 havenfaciliteiten waarvan er 170 gelegen zijn in de zeehavens en 28 langs de binnenwateren, waar dus ook zeeschepen aanmeren. Met deze wet wil minister van Noordzee Van Quickenborne onze havens en schepen veel strenger beveiligen tegen de georganiseerde misdaad en iedereen die met slechte bedoelingen onze havens viseert.

Nieuwe samenstelling NAMB en LCMB’s

De 9 Lokale Comités voor Maritieme Beveiliging (LCMB’s) worden eveneens in de wet gevat, waarvan één voor elke zeehaven en nog één voor elke binnenvaartregio in Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg. Deze worden aangestuurd door één Nationale Autoriteit voor Maritieme Beveiliging (NAMB). Het is de Cel Maritieme Beveiliging die instaat voor de dagelijkse werking en opvolging van de NAMB. Dit overlegorgaan wordt geleid door de directeur-generaal van DG Scheepvaart van de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Op 26 juni is een nieuw Koninklijk Besluit van minister Van Quickenborne gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad dat de werking van de Cel Maritieme Beveiliging meer slagkracht geeft. In het KB wordt de samenstelling en werking van de NAMB en de LCMB aangepast met als doel de veiligheid van en binnen de havens en havenfaciliteiten te verbeteren.

Vanaf nu bestaat de NAMB uit DG Scheepvaart, het Nationaal Crisiscentrum, de Veiligheid van de Staat (VSSE), de Douane, Defensie, de Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid (ADIV), het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse (OCAD) en de Scheepvaartpolitie.

Verder worden de leden binnen de NAMB en LCMB’s pas benoemd nadat ze verplicht gescreend werden door de Nationale Veiligheidsoverheid (NVO) en opleidingen gevolgd hebben. Zo wordt de veiligheid en professionaliteit verzekerd.

Havenbeveiligingsplan

Elke haven, havenfaciliteit en schip onder Belgische vlag moet sinds 1 januari een beveiligingsbeoordeling opstellen waarbinnen alle risico’s op ongeoorloofde acties in kaart worden gebracht.

Op nationaal niveau is het de NAMB die de regels uitwerkt inzake procedures, communicatie, standaarden voor toegangscontroles of fysieke bescherming, verplichte vorming, voorkomen van ongeoorloofde acties, incidentmeldingen, etc..

Met het nieuwe KB wordt ook het havenbeveiligingsplan geoptimaliseerd. Het plan zorgt voor coördinatie tussen beveiligingsmaatregelen voor gebieden met verschillende beveiligingskenmerken en integreert de opgestelde beveiligingsplannen van havenfaciliteiten.

Ook voorziet het havenbeveiligingsplan in een betere communicatie met autoriteiten en controlediensten ter plaatse. Zo wordt alle relevante informatie rond beveiligingsincidenten sneller en correcter doorgegeven binnen de NAMB, LCMB, de havens en havenfaciliteiten. Het havenbeveiligingsplan wordt dan ook geïntegreerd in andere veiligheidsplannen.

foto’s © Georges Janssens