– 27 maart 2023 –
Met Minister Ludivine Dedonder achter het stuur van een buldozer starten de funderingswerken voor het toekomstige F-35 Complex op de vliegbasis van Florennes. Jan De Nul nv, in samenwerking met de ontwerpbureaus Arcadis en Burns&McDonnel , zal de nieuwe infrastructuur voor de F-35A bouwen. Defensie verwacht de levering van de eerste F-35A jachtvliegtuigen in 2025 voor de 2W Tac van Florennes en in 2027 voor de 10W Tac van Kleine-Brogel. Om het nieuwe wapensysteem te kunnen huisvesten en onderhouden is een nieuwe infrastructuur nodig. De huidige installaties dateren uit de jaren ’50 en ’60. Deze zijn echter niet aangepast aan de vereisten van een modern jachtvliegtuig. Ieder F-35 complex wordt gerealiseerd onder de formule Design, Build & Maintain (DBM). Een eerste gedeeltelijke voorlopige oplevering van de gebouwen in Florennes is voorzien in de zomer van 2024.
MOD: “De slogan van onze luchtcomponent is ‘Ready for the future’. Wel, the future is hier in volle aanbouw. De F-35 is het neusje van de zalm, toptechnologie die onze luchtcomponent ook in de toekomst aan de wereldtop zal houden, zoals ze dat vandaag is met onze vertrouwde F-16’s. Die toptechnologie verdient uiteraard topinfrastructuur, aangepast aan de specifieke vereisten van de F-35 en aan de normen en noden van vandaag. “
Defensie heeft ervoor gekozen om op elke basis een quasi identiek gecentraliseerd F-35-complex te bouwen. Dit complex zal uit vier grote delen bestaan:
- Het administratief bouwdeel omvat naast de nodige bureel-en vergaderruimten ook alle nodige infrastructuur voor het hedendaags comfort van het personeel: kleedkamers met douches, een cafetaria, coffee corners, enz.
- Het logistiek bouwdeel omvat een stockageruimte voor wisselstukken en een infrastructuur voor het onderhoud van de F-35A die uit zes onderhoudsdokken bestaat en de nodige ateliers huisvest zoals deze voor het onderhoud van de motoren.
- De Special Acces Program Facility (SAPF) vormt het meest beveiligde deel van het F-35-complex. Hier worden de trainingen en operaties gepland, en zullen de vluchtsimulators staan, vier per basis. Dit deel van de infrastructuur vereist een specifieke aandacht en een gecoördineerde aanpak met de Amerikaanse partners. De daarin betrokken installaties dienen immers aan de hoge Amerikaanse veiligheidsnormen te voldoen. Bovendien vergen deze installaties op een zuiver technisch vlak (o.a. de flight simulatoren) een omgeving die voldoet aan de zeer specifieke HVAC-eisen (Heating, Ventilation and Air Conditioning).
- De ‘flightline’ van het F-35 complex zal uitgerust worden met zestien Flightline Aircraft Shelters (FAS) waar de jacthtvliegtuigen in een beveiligde omgeving worden geplaatst en waar ook de eerstenlijns servicing kan plaatsvinden. Vie van deze zestien shelters zullen specifiek dien voor de QRA-missie (Quick Reaction Alert): de QRA-FAS/ Kort bij de QRA-FAS komt een RSB (Ready Storage Building) voor de opslag van de bewapening voor de QRA. Het geheel wordt via een Apron en Taxiway aangesloten op de bestaande infrastructuur van de basis.
De vermelde nieuwbouw infrastructuur wordt in een nauwe en logische relatie ingepland met de bestaande infrastructuur. Het geheel zal resulteren in een coherent en beveiligd F-35 complex dat als een afgesloten entiteit binnen de basis zal functioneren.
Design, Build & Maintain (DBM)
Voor de realisatie van dit project werd een publiek-private samenwerking in plaats gesteld onder de vorm van een Design, Build & Maintain (DBM). Een onderhandelingsprocedure met bekendmaking werd in 2020 en 2021 gevoerd met drie consortia van aannemers. Het winnende consortium diende de beste prijs/kwaliteit offerte in.
Dit consortium staat niet alleen in voor het ontwerp en de realisatie, maar ook voor het technisch onderhoud van de infrastructuur gedurende 10 jaar na de voorlopige oplevering (optioneel verlengbaar met bijkomend 10 jaar). Een eerste gedeeltelijke voorlopige oplevering van de gebouwen in Florennes is voorzien in de zomer van 2024.
Het voorgestelde concept, heeft een investeringswaarde van ongeveer 300 miljoen Euro per basis. Dedonder: “Laten we er hier ook geen doekjes omwinden: deze nieuwe infrastructuur is een enorme investering voor Defensie, die bovendien een heel stuk groter is uitgedraaid dan initieel voorzien. Maar het is een belangrijke investering, zoals gezegd in de toekomst van onze luchtcomponent en in het welzijn van het personeel. Het is indirect ook een grote investering in onze Belgische economie.”
Generaal majoor Lieven VANHESTE, hoofd van DG MR C&I: “Ondertussen werd de belangrijke Design Review-fase, waarin het ontwerp werd afgerond in nauwe samenwerking tussen de infrastructuurontwerper en de vliegtuigontwerper van Lockheed Martin, afgerond in een recordtijd van slechts 8 maanden.Het voorgestelde concept zal niet enkel voldoen aan de technische en functionele eisen nodig voor het uitvoeren van operaties en het onderhouden van de F-35A maar heeft ook aandacht voor duurzaamheid, veiligheid, en welzijn van het personeel.“
Het project draagt bovendien meer dan haar steentje bij in de strijd tegen de klimaatverandering: zo wordt dit nieuwbouwcomplex thermisch zeer goed geïsoleerd en wordt warmte opgewekt via warmtepompen op basis van geothermie.
Augustus vorig jaar startte de voorbereidende werken in Florennes. Deze verlopen ondanks slechte weersomstandigheden volgens planning. De eerste gedeeltelijke voorlopige oplevering is al voorzien tegen de zomer volgend jaar, waarna Lockheed Martin kan starten met de installatie van de simulatoren en andere specifieke uitrustingen. “Een zeer uitdagende timing”, benadrukt generaal majoor Vanheste. “We rekenen op Jan De Nul en alle ondernemingen die aan het project meewerken om deze waar te maken“.
In 2018 besliste de ministerraad een luchtgevechtscapaciteit, gebaseerd op het F-35 wapensysteem, aan te kopen ter vervanging van de bestaande F-16. Deze beslissing houdt de bestelling in van onder andere 34 F-35A vliegtuigen, 8 vluchtsimulators en bijhorend ‘support equipment’. De Belgische regering kan het geavanceerde multi-role gevechtsvliegtuig inzetten voor voor het volledige spectrum van opdrachten. De vliegtuigen zelf zijn van het type F-35A; deze is verschillend van de F-35B (type F-35 voor Short Take-Off and Landing – STOL) en van de F-35C (type F-35 geschikt voor een vliegdekschip). De vliegtuigen en het materiaal zullen gelijk verdeeld worden over de twee basissen.
Als afsluiter benadrukt minister Dedonder de heropbaouw van Defensie: “Ik wil afsluiten door te benadrukken dat onze Belgische Defensie in volle heropbouw is, zowel letterlijk – hier te zien – als figuurlijk. Het STAR-plan en de bijhorende goedgekeurde investeringen verzekeren een coherente toekomst voor Defensie. We zetten vol in op het personeel, werken samen met onze Belgische defensie- en veiligheidsindustrie en andere Belgische bedrijven. We reiken de hand naar jongeren die elders geen kansen of begeleiding krijgen. We bereiden de bouw van Kwartieren van de Toekomst voor, open kwartieren waar we interageren met het lokale sociale weefsel. Een transformatie die Defensie opnieuw centraal in onze maatschappij zet, met en dankzij jullie, in het belang van onze veiligheid.“
Foto’s © Consortium Bordignon_Vincent